čtvrtek 8. května 2014

Anne Rice - Dar vlka

O čem to je?
Mladý reportér nedávno zaměstnaný u Sanfranciského pozorovatele. Starší žena, vítající jej v majestátním rodinném domě. On tam přišel psát článek. Ona chce urychleně prodat onen dům. Náhodné setkání mezi dvěma naprosto odlišnými lidmi. Idylická noc, přerušená tragickou událostí - mladý muž je bezdůvodně napaden, pokousán šelmou, z níž ve tmě spatří pouze obrys. Brutální epizoda děsivým způsobem změní Reubenovi celý život. Mladý muž je lapen v extázi a hrůze, snaží se přijmout, čím se stal, a obává se budoucnosti. Zároveň ho ale vlčí dar nesmírně vzrušuje. Odolává potěšení a vlčí divokosti a současně získává silný smysl pro dobro. Na stopě mu jsou vládní složky, média a vědci. Potkává opravdovou lásku a přemýšlí nad stále se vynořujícími otázkami týkajícími se jeho nové existence: Proč a jak tenhle dar získal? Jaký doopravdy je? Co znamená ona tajemná posedlost dobrem? A jsou tu další takoví jako on? Během hledání cesty, jež by spasila jeho duši, prožíváním situací, ve kterých musí čelit pokušení, a za vzrušujícího putování si začíná uvědomovat, že se stává obojím, člověkem i vlkem. 

Jak se mi knížka líbila?
Knížka mě v knihovně zaujala svým názvem, obálkou i anotací. Doma jsem se do ní hned pustila a asi prvních 250 stran jsem opravdu hltala. Mladý novinář Reuben přijíždí na Nidecký vrch, na staré rodinné sídlo, aby o něm napsal článek do místních novin. Majitelka domu, starší žena Marchent, mu učaruje jak svou osobností, tak i vyprávěním o minulosti domu i své rodiny. Prodává dům, protože ji příliš tíží jeho temná minulost. Kdysi dávno odsud zmizel její milovaný strýček Felix, který se nikdy nenašel. Zanechal po sobě v domě spoustu knih a vzácných archeologických vykopávek. Reuben s Marchent skončí v posteli, ale později je idylická noc přerušena vloupáním a vraždou. Do domu vtrhli Marchentini bratři, kteří nehodlají přijít o majetek a jsou rozhodnuti připravit Marchent o život, aby jim vše připadlo, ještě než dům prodá. Reuben se jim připlete do cesty, a zemřel by stejně jako ubohá Marchent, kdyby ho NĚCO nezachránilo před zuřivým útokem obou bratrů. V domě se objeví nějaká šelma, která oba muže roztrhá na kusy, ale Reubena zázračně nechá na pokoji. 
Reuben se probouzí až v nemocnici, kde pracuje i jeho matka. Podivně rychle se ze svých zranění zotavuje a navíc na sobě pozoruje fyzické změny - mění se mu postava, zvětšují svaly, rychleji mu rostou vlasy, slyší vzdálené hlasy. Lékaři nemůžou přijít na to, co mu je, ale Reuben si postupně uvědomuje, co se stalo - a plně mu vše dojde, když se jednou v noci promění ve vlčího muže. Vábí ho hlasy, které volají o pomoc, a Reuben ve své nové podobě zachraňuje trpící lidi od svých trýznitelů. Od té doby se mění každou noc a svou novou identitu se snaží před všemi utajit. Rozchází se svou přítelkyní Celestou a stěhuje se na Nidecký vrch, který od Marchent těsně před její smrtí stihl koupit. V okolních lesích žije bytost, která mu svým kousnutím způsobila, že se stal někým jiným. Touží ji vyhledat a zjistit o svém novém já skutečnou pravdu. Mezitím znovu a znovu zachraňuje lidi v ohrožení a San Franciscem se šíří zvěsti o vlčím muži, který vzal spravedlnost do svých rukou. Až potud se mi děj líbil, měl spád a plynul poměrně rychle. 
Zlom přišel, když Reuben narazil ve své vlčí podobě malém domku v lesích na Lauru. Ani jsem nestačila postřehnout, jak k tomu došlo, ale vyspali se spolu a Laura se stěhovala k Reubenovi domů. Stala se jeho novou partnerkou a odtud už se mi zdálo, že děj stagnoval. Laura mi nebyla sympatická od samého začátku a až do konce knížky se to nezlepšilo. Reuben mi pomalu taky začal lézt na nervy. Vadily mi také podrobné popisy toho, jak se Reuben krmí lesní zvěří. Přečetla jsem už leccos, ale tohle mě prostě odpuzovalo - všechno to praskání kostí a šlach, přežvykování teplého masa a vnitřností... 
Jednou se Reuben zase vydal na svou zachranitelskou misi a omylem přitom kousl mladého chlapce Stuarta. Ze Stuarta se stejně jako z Reubena stal vlčí muž. Ale to už jim na stopě byli jak FBI, tak i dva ruští doktoři, kteří prováděli experimenty s "vlkodlaky", protože chtěli přijít na tajemství jejich nesmrtelnosti. Od katastrofy oba vlčí muže v poslední chvíli zachránil Felix, který tehdy před lety nezemřel, ale zmizel z dobrého důvodu - stal se Morphenkindem, vlčím mužem. Spolu se svými stejně postiženými přáteli vypoví Reubenovi a Stuartovi celý svůj příběh, historii Morphenkindů a vezmou si oba mladíky pod svá ochranná křídla.
Musím ale říct, že na konci už mě kniha moc nebavila a do čtení jsem se musela trochu nutit, protože nerada nechávám knihy nedočtené. Bylo to zdlouhavé a pro mě nezáživné. Kdyby byla kniha o nějakých sto nebo klidně sto padesát stran kratší, bylo by to jen ku prospěchu věci. A znovu mi vadila i Laura, která Reubena celou dobu přesvědčovala, že ho miluje a že s ním zůstane napořád, ale na konci příběhu odjela, protože si vše potřebovala rozmyslet a už se nevrátila. Nesnáším otevřené konce, ale tady mi ani tak moc nevadil, protože mě prostě nezajímalo, jak se nakonec rozhodne. Takže když to shrnu: zhruba do poloviny byla kniha výborná, ale zbytek by klidně mohl být kratší, protože se nic pořádného nedělo. Nesžila jsem se s žádnou z postav, všechny mi připadaly povrchní a nebyly mi sympatické. Čekala jsem od příběhu víc, a proto jsem byla trochu zklamaná. Ale obálka knihy je vcelku povedená, to se musí nechat. 

Informace
Název originálu: The Wolf Gift
Rok vydání: 2013
Formát: 490 stran, vázaná s přebalem
Vydal: Baronet

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za každý komentář, dělají mi obrovskou radost :)