úterý 4. listopadu 2014

Kiera Cass - Selekce

O čem to je?
Pro třicet pět dívek je Selekce životní šancí. Příležitostí k útěku od života, který jim byl stanoven od narození. Být obklopena světem třpytivých šatů a drahocenných šperků. Žít v paláci a soutěžit o srdce krásného prince Maxona. Ale pro Americu Singerovou je Selekce noční můrou. Znamená to pro ni otočit se zády ke své tajné lásce Aspenovi, který je o kastu níž než ona. Nechce se jí odejít z domova a vstoupit do nelítostné soutěže o korunu. Pak America potká prince Maxona. Postupně začne zpochybňovat všechny plány, které si předsevzala – a uvědomí si, že život, o kterém vždycky snila, si už nemůže v porovnání s budoucností představit.

Jak se mi knížka líbila?
Na Selekci jsem se chystala od té doby, co u nás vyšla. A čím více pochvalných ód jsem na ni přečetla, tím více jsem se těšila. A rozhodně jsem nebyla zklamaná, právě naopak - knížka mě nadchla.

V zemi Illea, která existuje v blíže neurčené budoucnosti na místě Spojených států amerických, je vyhlášena soutěž zvaná Selekce. Korunní princ Maxon totiž dosáhl věku, kdy by si měl vybrat svou budoucí ženu, a právě k tomu slouží Selekce. Možnost přihlásit se a stát se princeznou má každá mladá dívka v zemi, jedno do které kasty patří. Společnost je zde totiž rozdělena na kasty, a čím níže člověk patří, tím je horší jeho společenské postavení. Ale díky Selekci si každá může polepšit a dostat se i se svou rodinou výš. Proto je o soutěž tak obrovský zájem. Ale do paláce se dostane jen 35 nejlepších. 

Hlavní hrdinka America Singerová o účast vůbec nestojí, protože je zamilovaná do Aspena, se kterým se tajně schází a plánuje svatbu. Jaké je její překvapení, když ji sám Aspen požádá, aby se zkusila přihlásit!

Po několika týdnech nervů se America dozví, že byla vybrána mezi 35 soutěžících. Po rozloučení s rodinou je dopravena do královského paláce, kde teprve všechno pořádně začíná. America pocházející z nepříliš bohaté páté kasty si zvyká na luxus a pohodlí své nové komnaty, na překrásné šperky a róby, které odteď musí denně nosit, a hlavně na množství výborného jídla, na něž rozhodně z domu není zvyklá. Seznámí se s ostatními účastnicemi Selekce i se samotným princem Maxonem, o kterém si zpočátku myslí, že je škrobený snob beze smyslu pro humor.

Soutěž běží a America musí řešit pro ni dosud neznámé situace. Těžko se vyrovnává i s tím, že soutěž vysílá televize a že je neustále pod dohledem kamer. A do toho všeho si láme hlavu, co pro ni vlastně znamená Aspen a co Maxon...

America mi byla jako hlavní hrdinka velmi sympatická. Původně jsem si myslela, že půjde o klasické pohádkové klišé, jak chudá "Popelka" ke štěstí přišla, ale vůbec to tak nebylo. America je upřímná, svá, tvrdohlavá, nebojí se říct svůj názor nahlas a dokonce ani křičet na prince. Sláva jí nestoupne do hlavy, naopak se ji snaží využít ve prospěch druhých. Je krásná, ale svého vzhledu nezneužívá, naopak si ho téměř není vědoma. Zní to, jako by byla dokonalá, ale právěže není. America není ani černá, ani bílá, a to mě na ní hodně bavilo. 

Aspen mi od začátku moc nesedl, i když podle popisu by se z něj každé dívce měla podlomit kolena. Moje tušení, že to nebude jen tak, se později potvrdilo. V knížce se vyskytuje hlavně na začátku, ale v ději se objeví i později a docela nečekaným způsobem zamíchá Američinými city. 

Zato Maxon byl od prvního okamžiku, kdy se v příběhu objevil, úžasný. Zamilovala jsem se do něho, do jeho neohrabanosti, rozhodnosti, smyslu pro humor a upřímnosti. Byl jedním slovem roztomilý. Kdybych byla jednou ze soutěžících, snažila bych se ho získat pro sebe všemi možnými prostředky :)

Selekce sice zní trochu jako pohádka pro dospělé, ale není tomu tak. Autorka se úspěšně vyhnula všem romantickým klišé, díky nimž by byl děj předvídatelný, a vytvořila nový svět budoucnosti. Škoda, že trošku více nerozvedla, jak Illea politicky funguje, nerozepsala se více o jednotlivých kastách, ale chápu, že knížka nemůže být nekonečně dlouhá. To samé platí i o ostatních soutěžících dívkách, o kterých byla jen tu a tam okrajová zmínka. Více jsme se dozvěděli jen o Marlee, Celestě a několika dalších, ale opět - chápu, že dívek bylo celkem 35 a nebylo by možné rozepisovat se o každé. Píšu to spíše proto, že bych se vůbec nezlobila, i kdyby měla kniha mnohem víc stránek. 

Příběh mě hodně bavil a Selekce mě úplně pohltila. Trošku mi připomínala naši Miss, kterou jsem jako malá hrozně ráda sledovala. Až na to, že v Selekci byl na rozdíl od Miss hlavní výhrou princ, což by vůbec nebylo k zahození, když byl navíc tak sympatický jako Maxon. 

Další obrovské plus, kromě pohádkového a přesto ne naivního příběhu, musím dát i nádherné obálce. Nemůžu se na ni dívat, ty šaty jsou prostě... wow! Podobně nádherné obálky budou mít i další dvě pokračování Elita a První, kterých se už teď nemůžu dočkat. 

Pokud máte rádi romantické a oddechové příběhy, věřím, že vám Selekce vyvolá úsměv na tváři stejně jako mně.

Informace
Název originálu: The Selection
Součást série: Selekce (1. v sérii)
Rok vydání: 2014
Formát: 288 stran, vázaná
Vydalo: CooBoo
Překlad: Jana Montorio Doležalová





4 komentáře:

  1. Tuto knihu bych si chtěla přečíst. :))

    OdpovědětVymazat
  2. Konečně kladná recenze, četla jsem tu knihu a moc se mi líbila a nelíbí se mi stránky, kde jen kydají hnuj na tu to knihu. Je to napínaný příběh. Divné byli romantické chvilky. ale moc mě pobavily scény v jídelně a srce mi bylo o závod když probíhal útok. Doporučuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem právě přečetla především kladné recenze a nedivím se, je to super knížka a těším se na pokračování :)

      Vymazat
  3. mě se kniha moc líbila zvlášt první a třetí díl jsou bombové

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář, dělají mi obrovskou radost :)