neděle 9. listopadu 2014

Gordon Reece - Myši

O čem to je?
Šestnáctiletá Shelley a její matka jsou jako šedé myšky – nervózní, plaché a přeochotné. Je snadné je využít a zneužít, což si dobře uvědomoval otec Shelley i její spolužačky ze střední. Právě před nimi uprchnou matka s dcerou do nového domova na venkovské samotě, kde obě nečekaně rozkvetou a svět se zdá konečně snesitelným místem.
Nově nabytý klid však záhy naruší lupič, který se jedné noci vloupe do domu. Shelley se probudí, slyší, jak vržou schody, a v následujících mrazivých minutách se její život obrátí vzhůru nohama. Moc dobře totiž ví, že když už se kočka dostane do myší díry, neodejde bez kořisti...

Jak se mi knížka líbila?
Už ani nevím, kdo mi Myši doporučil, ale rozhodně nelituju, že jsem je jednou večer otevřela. Četla jsem a četla, dokud se mi oči samy nezavřely. A ráno knížku dočetla. Nešlo přestat, musela jsem se dozvědět, jak to všechno dopadne. 

Hlavní hrdinkou je patnáctiletá Shelley, která je stejně jako její mamka taková šedá myška, která si nechá vše líbit, nikdy se nebrání a proto není těžké jí ublížit. Shelley se stane obětí těžké šikany, která se málem vymkne z rukou, a Shelley skoční v nemocnici. Po návratu domů je zbavena povinnosti chodit do školy, naopak učitelé ji chodí navštěvovat domů. 

Shelleyini rodiče se rozvedli a ona se konečně s maminkou přestěhovala do nového domova, který působí jako oáza klidu na jejich zraněné duše. Zimolezový dům stojí na samotě, široko daleko nemají žádné sousedy, a to myším naprosto vyhovuje. Žijí si svým poklidným životem, čtou romány, hrají na klavír a flétnu, sledují filmy a jsou absolutně šťastné a spokojené. 

V den Shelleyiných šestnáctých narozenin ale idyla skončí. Do jejich domu se vloupe zloděj a Shelley je jasné, že je chce zabít. Myš v ní se v duchu smíří s osudem, který je pro ně přichystán, ale v rozhodující okamžik se v ní něco vzepře a Shelley se nehodlá jen tak smířit se svou a maminčinou smrtí. Obě ženy udělají něco, co by od nich nikdo nikdy nečekal... a tím začne jejich společná noční můra.

Shelley to od začátku neměla jednoduché. Táta od nich odešel a o svou jedinou dceru se vůbec nezajímá, její nejlepší kamarádky ji začaly nenávidět a zle šikanovat. Uvažuje nad nejhorším možným řešením své situace, když konečně přijde vysvobození. Ale nově získaný klid nečekaně naruší událost  zrovna v den jejích šestnáctých narozenin. Musela jsem Shelley obdivovat, jak se z malé šedé myšky dokázala vzchopit a stala se z ní šelma. V jeden zlomový okamžik si musela uvědomit, že pokud znovu nechce zažívat ponižování a slepě se poddat svému osudu, musí konečně vzít spravedlnost do svých rukou. A tak udělá něco, co ji bude až do konce života pronásledovat.

Shellyina maminka byla větší kopií své dcery. Druhá šedá myš v domě. Ale když dojde na věc, stejně jako Shelley se promění v divokou kočku, aby ochránila to, co je jí nejdražší. 

Moc se mi líbil vztah, jaký mezi sebou matka s dcerou měly. Věci, které dělaly společně, domov, který si vybudovaly, to vše bylo úžasné. Při čtení kapitol o Shelleyině šikaně mi vůbec nebylo dobře. Ačkoliv je autorem muž, příběh byl vyprávěn v ich-formě z pohledu Shelley a překvapilo mě, jak se dokázal vžít do pocitů mladé dívky. 

Tento psychothriller neobsahuje přehnané množství krve ani chladnokrevné vrahy, naopak zápletka je tak jednoduchá, až mrazí. Vyvolává dojem, že se to samé může stát komukoliv z nás. Otázka je, jak by se kdo zachoval. Stejně jako Shelley s mamkou? Jinak? Těžko říct. Ale sled událostí, který následoval po oné osudné noci v Zimolezovém domě, je tak absurdní, až je geniální. Když už se zdá, že obě ženy budou mít klid, přijde další šokující zvrat. A závěr knihy mě docela rozhodil... Nechtěla bych být na Shelleyině místě a po zbytek života se v myšlenkách potýkat s tím, co se stalo. Autor zaobaleně řeší otázku spravedlnosti a viny, ale nemůžu říct, jestli s ním jednoznačně souhlasím... 

Myši jsou prvním větším románem Gordona Reece. Před Myšmi se věnoval psaní pro mládež a tvorbě komiksů. Nechce se mi věřit, že předtím žádný thriller nenapsal, protože Myši byly podle mě brilantní. Jak už jsem psala výše, nemohla jsem se odtrhnout a knížku přečetla během několika hodin. Doufám, že to není jeho poslední kniha, určitě bych sáhla i po další. Šedočervená obálka, kde červená připomíná krvavé ypsilon, chtě nechtě vyvolává znepokojení a čtenářské očekávání. Pokud máte rádi psychologické thrillery, určitě vsaďte na Myši, nebudete zklamaní. 

Informace
Název originálu: Mice
Rok vydání: 2011
Formát: 260 stran, vázaná s přebalem
Vydala: Jota
Překlad: Dana Vlčková



Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za každý komentář, dělají mi obrovskou radost :)