středa 18. listopadu 2015

Recenze: Ready Player One - Hra začíná

* Ernest Cline
* Ready Player One - Hra začíná (Ready Player One)
* 512 stran, paperback
* Jota, 2012

Píše se rok 2045 a svět, utápějící se v energetické a ekonomické krizi, je velmi chmurným místem k životu. Není divu, že většina lidí utíká před realitou do uměle vytvořeného vesmíru videoherního systému OASIS, kde mohou zapomenout na běžné starosti, vytvořit si novou identitu a jejím prostřednictvím se pak pohybovat po tisícovkách virtuálních planet, pracovat, studovat, bavit se a prožívat své sny. Navíc se tam někde skrývá i dědictví po tvůrci této videohry, miliardáři Jamesi Hallidayovi, který před svou smrtí zanechal ve skrytých koutech OASIS několik klíčů, jež mají hráčům ukázat cestu k pokladu. Trvá však dlouhých pět let, než se středoškolákovi Wadu Wattsovi podaří objevit první z nich. A potom vypukne hotové peklo, protože zájemců o dědictví, které nálezci zajistí doživotní bohatství a obrovskou moc, je nespočet a v cestě za svým cílem se neštítí žádných prostředků. Když se pak soupeření přenese z virtuálního světa do toho skutečného, končí veškerá legrace - tady už jde o život.

Ready Player One byla jednou z těch knih, které jsem měla doma už hodně dlouho, než jsem se do ní konečně pustila. Sehnala jsem ji někdy minulý rok v Levných knihách za 39 Kč, ale pořád ji odkládala, protože svět videoher není úplně moje parketa. Ale jelikož jsem na tuto knížku slyšela všude samou chválu, bylo načase konečně ji otevřít. A rozhodně jsem neprohloupila.

Hlavním hrdinou této strhující sci-fi je Wade Watts, jenž žije v neutěšených podmínkách u nemilující tety. Jediný únik pro něj představuje OASIS - virtuální svět, kde se může každý stát kým chce a prožívat své sny. Wadeův avatar Parzival v této virtuální realitě chodí do školy, má kamarády, baví se po svém a hlavně - stává se jedním z gunterů. Gunteři jsou lidé, kteří se snaží nalézt takzvané Hallidayovo velikonoční vejce - dědictví tvůrce tohoto úžasného světa v podobě obrovské sumy peněz a nejen té. Halliday byl velkým milovníkem 80. let a Wade alias Parzival si dal za úkol tuto dobu dokonale zvládnout a stát se vítězem honu. Sleduje filmy a seriály, hraje videohry a poslouchá hudbu, o kterých se Halliday třeba jen jednou jedinkrát zmínil. Halliday totiž tuto svou posedlost použil jako vodítka do své poslední velké hry, která změní vše. Wade se svými virtuální přáteli Art3mis, Aechem a dalšími představují jednu stranu, která se o vejce utká, a Sixeři, členové obrovské společnosti, která chce ovládnout vše a především vyhrát, tu druhou. Brzy se boj o vejce zvrhne v boj o život - a to doslova.

Přestože nejsem velký milovník videoher ani jsem se příliš neorientovala ve všech těch názvech filmů, skupin a her, čtení jsem si náramně užívala. Prvních asi sto stran se jednalo o úvod do děje, rozjezd byl tedy trochu pomalejší, ale pak příběh nabral takové obrátky, že se mi vůbec nechtělo knihu odkládat. Vypravěčem je Wade, tudíž se jedná o ich-formu, díky níž jsem se dokázala do hlavní postavy vcítit ještě lépe a vše s ním prožívat mnohem intenzivněji. Musím obdivovat, jak skvěle měl autor nastudované a promyšlené veškeré technické detaily i informace, týkající se dané popkultury. Vše do sebe skvěle zapadalo, nic nebylo řečeno náhodou, každý problém měl nakonec své řešení. Protože se jedná o příběh spíše pro mladší čtenáře, nechyběla ani milostná linka, která byla poněkud předvídatelná, ale přesto dojemná. A napětí v celé knize by se dalo krájet. Jediné, co mi chvilkama dělalo problémy, bylo orientovat se, zda se zrovna ta daná část odehrává ve hře nebo ve skutečné realitě, občas jsem byla dost zmatená, ale to je spíš můj problém než problém knihy. Na rok 2017 se chystá i film, na který jsem velmi zvědavá, protože převést dokonalý svět OASIS do filmu je velká výzva. A na úplný závěr musím ještě dodat - na okamžik jsem pocítila touhu taky se dostat do světa OASIS, protože kdo by nechtěl zažít cokoliv, po čem kdy toužil, změnit si vzhled podle své libosti, cestovat kamkoliv, vlastnit cokoliv? Jenže tahle kniha nám ukáže, že touha po moci a bohatství může mít nedozírné následky.