středa 6. května 2015

Mečem a kladivem

Autorka: Sabine Ebert

Název: Krev a stříbro

Originální název: Blut und Silber

Rok vydání originálu: 2009

Rok vydání v ČR: 2014

Formát: 648 stran, vázaná s přebalem

Nakladatelství: Knižní klub

Překlad: Ivana Führmann Vízdalová

Anotace:
Německo 1296.
Král Adolf Nasavský táhne s ohromným vojskem proti Freibergu, aby srazil bohaté stříbrné město na kolena. Mezi měšťany vzplane prudká hádka: Můžou se postavit na odpor svému králi? K Freiberčanům, kteří obležené město hrdinně brání, patří i Anna z rodu porodní báby Marty a kejklířka Sibyla. S hrůzou prožívají krvavé dobytí města, k němuž dopomohla zrada!



Znáte sérii Tajemství porodní báby? Já jsem ji přečetla před třemi lety a hodně se mi líbila. Proto jsem sáhla po jejím pokračování, když jsem dostala chuť přečíst si zase po nějaké době historický román. Kniha je sice pokračováním osudu Freibergu a potomků porodní báby Marty a jejího muže Christiana, ale děj se odehrává o více než sto let později, proto jsem se svými oblíbenými postavami samozřejmě nesetkala. To ale nevadí, protože jsem si hned našla jiné. 

Sabine Ebert má dar vytvořit postavy, které si zamilujete. Postavy, které vzbuzují soucit, postavy, které jsou tak odvážné a šlechetné, až se srdce tetelí radostí, ale také postavy, které budete z hloubi duše nenávidět pro jejich krutost a surovost. Markus, Ulrich. Niklas, to jsou rytíři, jež se nebojí ničeho, aby ochránili své město i své milované. Anna, zpočátku utiskovaní schovanka městského lékárníka, později silná a významná osoba. Sibyla, kejklířka, které odvaha nechybí. Mistr Conrad, který neváhá zradit krále pro své město a přátele. To je výčet jen některých, které jsem si okamžitě oblíbila, i když ani jeden z nich není jen dobrý, ale má i své horší stránky. O to působí lidštěji a uvěřitelněji. V ději vystupují i skutečné historické postavy, jejichž seznam najdeme na začátku knihy, což jsem velmi ocenila. 

Autorka se nebojí ukázat středověk takový, jaký skutečně byl. Temný, krutý, násilný. V její knize teče krev proudem, k mučení se používají ty nejhorší techniky a se svými postavami nemá soucit - umírají jedna po druhé. Krev a stříbro je taková Hra o trůny v malém. Jako vždy se mi líbilo propojení skutečných historických událostí s osudy obyčejných lidí. Možná by politické a válečné události mohly dostat o kousek méně prostoru a vztahy mezi lidmi více, ale to je nejspíš jen můj dojem. Na můj vkus se příliš řešily mocenské spory, ve kterých jsem se občas ztrácela, protože o historii Německa v sobě středověku toho moc nevím. Autorka se mohla více věnovat Anně a Markusovi, jejichž osud se až příliš podobal Martině a Christianovu, ale to byl možná záměr. Přesto by knize prospělo o něco méně stran, protože ke konci už jsem ztrácela koncentraci. 

Po vizuální stránce se mi kniha moc nelíbí, obálka je taková nemastná neslaná. Kdybych neznala autorku, možná bych si jí ani nevšimla. Co ale oceňuji, je mapa Freibergu na předsádce, glosář a časová tabulka, které mi pomohla zorientovat se v ději. Přes drobné mouchy jsem si ale čtení užila a po další knize od Sabine Ebert určitě zase sáhnu. 

Anotace: databazeknih.cz
Obrázek: bux.cz


6 komentářů:

  1. Knihu jsem nečetla, ale určitě po ní časem sáhnu a její příběh si přečtu, děkuji za tip :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud máš ráda středověk, určitě se ti bude líbit :)

      Vymazat
  2. Vypadá to na moc zajímavou knihu.

    http://kniho.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  3. Vypadá to dobře, ale poslední dobou mám středověku až dost, takže se do ní prozatím nepustím.

    OdpovědětVymazat
  4. Pěkná recenze :) O knížce jsem neslyšela, ale vypadá dobře :) Zrovna čtu něco trochu podobného- Cestu sněžných ptáků a můžu ji jen doporučit :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Cestu jsem četla asi před 3 lety a taky se mi hodně líbila, chtěla bych si brzy přečíst i druhý díl :)

      Vymazat

Děkuji za každý komentář, dělají mi obrovskou radost :)