pondělí 21. července 2014

Stephen King - Doktor Spánek

O čem to je?
Stephen King v knize Doktor Spánek navazuje na svůj předchozí román Osvícení, takže se opět setkáme se známými hrdiny. Malý Danny dospěl a přes svá dobrá předsevzetí se vydal v otcových stopách alkoholismu a záchvatů zuřivosti. Nakonec se však pití dokáže vzdát, usadí se v malém poklidném městečku a začne pracovat v domově důchodců. Zvláštní duševní schopnosti, které mu do určité míry zůstaly, mu pomáhají poskytovat útěchu umírajícím. Pomocníkem je mu kočka, která umí předvídat budoucnost, a Dan se stane „doktorem Spánkem“. Nečekaně však naváže telepatické spojení s dvanáctiletou Abrou, která se na něj obrací se zoufalou prosbou o pomoc...

Jak se mi knížka líbila?
Do Doktora Spánka jsem se pouštěla s velkým očekáváním, protože Osvícení je kultovní a pro mě nepřekonatelný horor. V knižní podobě jsem ho sice četla už před pár lety, ale pocit děsu ve mně dlouho přetrval. A tento pocit se po přečtení pokračování bohužel nezopakoval. Dan Torrance se v knize zpočátku prezentuje jako alkoholik a povaleč, ale naštěstí se dokáže dát dohromady a svůj kočovný život ukončí v malém americkém městečku, kde začne pracovat v hospici pro staré lidi. Těm spolu s kocourem Azziem poskytuje útěchu - společně vyprovázejí umírající na jejich poslední cestě. Přestože je kniha pojmenovaná Doktor Spánek, připadala mi tato dějová linka poněkud okrajová. Hlavním tématem bylo duševní spojení Dana s dvanáctiletou dívkou Abrou, která je stejně jako Dan obdařena "osvícením", tedy paranormální schopností ještě silnější než má Dan. Abra už od narození dokáže neuvěřitelné věci a tuto její schopnost brzy vycítí tzv. Pravý rod - nadpřirozené bytosti živící se "párou." Jejich vůdkyně Rose po Abře neúnavně pátrá, protože je jí jasné, že z takto silně osvícené dívky by se mohli její souputníci živit hodně dlouho. Abra vycítí nebezpečí a spojí se s Danem. Dokáže jí ale pomoci? Nebo už jsou jeho schopnosti pryč?

Pro a proti
+ kvalitní kingovský román s promyšlenou zápletkou a děsivými okamžiky - King má prostě skvělou představivost, to se mu musí nechat
+ propracované charaktery hlavních postav - jak dospělého Dana, tak malé Abry, i postav vedlejších, hodně mě bavil Billy Freeman
+ líbilo se mi vyprávění z pohledu tří lidí - Dana, Abry a Rose

- rozjezd byl trošku pomalejší, ze začátku jsem se nemohla začíst
- konec byl naopak zase moc rychlý, šup šup a bylo po všem :D
- nejvíc mě příběh bavil, když byl vyprávěn z pohledu Abry, ostatní oddíly mě až tolik nevtáhly

Sečteno a podtrženo: Doktor Spánek je dobrý román, ale na úspěch Osvícení podle mě nenavázal. Příběh měl úplně jinou atmosféru a neříkám, že je to špatně, ale přece jen mě o něco víc bavil Overlook a jeho hrůzní obyvatelé. Chyběly mi všechny ty rozkládající se mrtvoly, pohybující se keře a podobné libůstky. Děj mě nepohltil od začátku až do konce a neměla jsem pocit, že knížku nemůžu odložit. Postavy byly dobře napsané a hlavně Abra mi byla sympatická - na to, že měla teprve dvanáct, to byla odvážná malá bojovnice :) Stephen King je výborný spisovatel, ale nejradši mám od něho klasické horory, jako je třeba právě Osvícení nebo Řbitov zviřátek, které patří k mým nejoblíbenějším. 

Informace:
Název originálu: Doctor Sleep
Rok vydání: 2014
Formát: 456 stran, vázaná s přebalem
Vydal: Beta-Dobrovský
Překlad: Linda Bartošková

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za každý komentář, dělají mi obrovskou radost :)