sobota 19. července 2014

Johan Theorin - Skrýš

O čem to je?
Jan Hauger, devětadvacetiletý učitel, přichází pracovat do mateřské školky v jednom větším městě na západním pobřeží Švédska. Mýtina ale není běžná školka – sousedí totiž s psychiatrickou Klinikou svaté Patricie, jíž se mezi lidmi říká Svatá Psycho, zvláštním zařízení s ostrahou, kde jsou internováni psychicky narušení pachatelé násilných trestných činů. Mezi nimi jsou i rodiče dětí z Mýtiny. Smyslem pobytu dětí ve školce je, aby jim byl s rodiči umožněn kontakt. Jednou z Janových pracovních povinností je eskortovat děti podzemním tunelem, který školku a kliniku spojuje. Jan je schopný pedagog, který ovšem leccos tají – například to, proč tolik stojí o místo právě v Mýtině, nebo to, k čemu došlo o několik let dříve, kdy šel se skupinou dětí ze školky, v níž tehdy působil, na procházku do lesa a při návratu mu jedno z nich chybělo. 

Jak se mi knížka líbila?
Jak už je známo z anotace výše, mladý učitel Jan Hauger přichází na nové místo do mateřské školky Mýtina, která působí při psychiatrické klinice svaté Patricie. Ve Svaté Patricii, lidmi nazývaná Svatá Psycho, jsou zavření i jedinci nebezpeční svému okolí, mimo jiné třeba sériový vrah Ivan Rössel. Jan se brzy stane mezi dětmi oblíbeným a dobře vychází i se svými kolegy. Lépe řečeno - nemá s nimi konflikty, protože jinak je to samotář a tichý člověk. Jan si s dětmi hraje, chodí s nimi ven, předčítá jim, ale navíc ještě některé z nich vodí sklepní chodbou na kliniku. Jedná se o děti, jejichž rodiče jsou na klinice hospitalizováni. Jana klinika fascinuje a postupně se dozvídáme proč - Jan se domnívá, že je v ní zavřená jeho dávná kamarádka a snad i láska, nepříliš známá a úspěšná zpěvačka Alice Rami. Jan se snaží zjistit, jestli by se na kliniku nedalo přece jen nějak dostat, i když se to zdá nemožné. Během vyprávění o Janově současném působení v Mýtině se příběhem prolínají i další dvě roviny - jedna čtenáře zavádí do doby před téměř 10 lety, kdy Jan jako začínající učitel pracoval v jiné školce se zvláštním jménem Rys, a druhá do ještě dávnější doby, kdy byl Jan ještě dítě a byl zavřen v Pandemu (psychiatrické zařízení pro děti a mladistvé), kde se seznámil s Alicí. Vyprávění týkající se Rysa je napínavé, autor čtenáři postupně odhaluje okolnosti, které vedly k tomu, že na jedné podzimní procházce v lese se Janovi ztratil ze skupiny děti malý chlapec. Události odehrávající se v Pandemu zase odhalují, jaké bylo Janovo dětství, jak se seznámil s Alicí, a co ho vedlo k tomu, aby se stal učitelem. Mezitím se Janovi s pomocí kolegyň ze školky a strážce z kliniky daří proniknout do Svaté Psycho a navázat kontakt s Alicí. Všechny dílky skládačky do sebe začínají zapadat a dávat smysl. Co se Janovi stalo, když byl ještě malý kluk? A jak to bylo s malým Williamem v Rysovi? Ovlivnily dávné události Janův nástup do Mýtiny? Na všechny tyto otázky v knížce nalezneme odpověď a musím říct, že závěr byl pro mě nečekaný a strhující. A taky mě trochu naštval! Mé první setkání se švédským spisovatelem Johanem Theorinem dopadlo na výbornou - nenudila jsem se ani chvilku, děj podle mě svižně plynul a byl dobře promyšlený. Dočetla jsem se ale, že Johan Theorin má ještě lepší knížky ze série Öland, tak jsem si pro jistotu v knihovně půjčila i první díl z této tetralogie a těším se, až se do ní pustím. 

Pro a proti
+ téma mě hodně zaujalo už v anotaci - mladý učitel v mateřské školce, psychiatrická klinika, tajemné zmizení - všechna tato klíčová slova slibují napínavý čtenářský zážitek
+ autor podle mě dobře vystihl ponurou atmosféru kliniky i školky, místy se mi při čtení dokonce potily dlaně
+ dobře vykreslený Janův charakter - zčásti jsem ho litovala, zčásti neměla ráda, ale nakonec jsem pochopila, proč jednal tak, jak jednal

- některé události se mi zdály trochu nepravděpodobné nebo nemožné
- žádná z postav mi nebyla sympatická natolik, abych se s ní sžila a fandila jí
- konec mi připadal trošku urychlený a (malinko) odbytý, asi bych ho vymyslela jinak

Pod výstižnou obálkou se skrývá dobrý thriller, který mě nutil číst dlouho do noci. Autor možná úplně nevyužil všechen potenciál, který jím zvolené téma nabízelo, ale určitě se nemá za co stydět. Příběh ve mně vyvolal pocity hrůzy, beznaděje i smutku a určitě se k němu někdy ráda vrátím. Pokud máte rádi severskou krimi, neváhejte a pusťte se do Skrýše :)

Informace
Název originálu: Sankta Psyko
Rok vydání: 2013
Formát: 416 stran, vázaná s přebalem
Vydala: MOBA
Přeložil: Jaroslav Bojanovský


Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za každý komentář, dělají mi obrovskou radost :)