pátek 20. června 2014

První republika

Ahojte!
Dnes jsem se netradičně rozhodla pro neknižní článek, ale jelikož jsem i seriálový maniak, řekla jsem si - proč ne. Je pátek a ten jsem až do minulého týdne měla spojený se sledováním svého oblíbeného seriálu První republika. A dnes poprvé po dlouhé době nebude nový díl :( Tak si aspoň trochu zavzpomínám, co se mi líbilo a co nelíbilo.

První republika je původní seriál České televize a pojednává o rodině Valentových v období (překvapivě :) ) první republiky. Tohle období mám hrozně ráda a na seriál jsem se tím pádem hrozně těšila. Kdysi dávno v lednu jsem usedla k televizi k prvnímu dílu... a moje velké očekávání se proměnilo v mírné zklamání. Sledovala jsem příběh sice zasazený do krásných interiérů i exteriérů a herce krásně oblečené i učesané, ale děj se mi jaksi nepozdával. Zdálo se mi, že to nemá hlavu ani patu, nemohla jsem se zorientovat v postavách, kdo je kdo a kdo a proč ke komu patří. Čekala jsem velikou bombu, diváky ještě před začátkem seriálu lákaly billboardy ve stylu Panství Downton - ale nebylo to ono. 

Rodina Valentových pohromadě.

Jenže jsem strašně ráda, že jsem nedala na první dojem, protože postupně se mi První republika líbila víc a víc, až do té míry, že teď jsem z ní nadšená. Vím, že se najde hodně rýpalů, kterým se nelíbí výběr herců, kritizují historické nepřesnosti a tak dále, ale já k nim nepatřím. Ano, určitě by se na některé role lépe hodil jiný herec nebo herečka, ano, určitě by se dalo zapracovat na větší historické přesnosti, ale já to beru tak, že se jedná o rodinnou ságu a ne historický dokument. 

Jak už jsem zmínila na začátku, seriál pojednává o rodině Valentových, jehož jádro tvoří Jaroslav (Jiří Vyorálek) s Klárou (Markéta Plánková). Velkou rodinnou vilu obývají ještě jejich dvě malé dcerky Eliška (Michaela Procházková) a Irenka (Kristýna Hocková), Jaroslavovi rodiče Alois (Jan Vlasák) a Hedvika (Jana Štěpánková), Jaroslavův mladší bratr František (Robert Urban), který si nechává říkat Freddy, a Klářin mladší bratr Kryštof Lébl (Viktor Dvořák), který u Valentových žije od té doby, co jeho a Klářini rodiče (Veronika Freimanová a Jan Hrušínský) údajně odcestovali do Ameriky. Ve vile v Podolí často pobývá i rodinný právník a přítel Benoni (Pavel Kříž). Po několika letech strávených ve válce ve Francii se domů vrací i druhý Jaroslavův bratr Vladimír (Ján Koleník), který má s Klárou společnou romantickou minulost. Oba zjišťují, že ještě pořád si nejsou lhostejní. Ale Klára je vdaná a Jaroslav se také žení s dcerou otcova společníka v podnikání Magdalénou Škvorovou (Veronika Nová). 

Klára, Jaroslav, Eliška a Irenka

Časem vychází najevo šokující novinka: Léblovi neodjeli do Ameriky, ale byli zavražděni! Rozbíhá se vyšetřování a vedle hledání pachatele se odvíjí každodenní příběhy jednotlivých obyvatel vily. Objevují se nové postavy, vznikají nové vztahy, dějí se nové katastrofy. Ve vyšetřování vraždy se objevují nové stopy a policie postupně rekonstruuje, co se oné noci, kdy se odehrála vražda, vlastně stalo. A nakonec, po několika nepravých zatčeních, odhalí i pravého vraha. Musím říct, že mě jeho identita opravdu překvapila, protože jím byl někdo, koho by mě vůbec nenapadlo podezírat :)

První republika byl opravdu moc hezký seriál, který namíchal správnou dávku romantiky, dramatu, napětí i akce. Většina hereckých výkonů byla taky výborná a místa, kde se děj odehrával, moc hezky vybraná. Oblíbila jsem si hlavně Magdalénu a hodně mě bavila služebná Antonie v podání Taťjany Medvecké. A ty kostýmy a účesy... ach! I když by historik zaplakal, moje romantická duše se tetelila blahem :) A přestože všechno nedopadlo podle mých představ - například Vladimír se zachoval jako bezcharakterní blb - řadím PR ke svým nejoblíbenějším českým seriálům. Naštěstí nemusím moc litovat, že už Republika skončila, protože nás čeká i další řada, které se snad dočkáme co nejdřív. 

Vladimír a Magdaléna. 

Benoni se služkou Jarkou (Michaela Maurerová) a Eliškou. 

Magdaléniny kamarádky a nápadník Rudi.

Sledovali/y jste První republiku? Líbila se vám?

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za každý komentář, dělají mi obrovskou radost :)