sobota 14. března 2015

V srdci Sahary číhá něco zlého

Autor: Alec Palmer

Název: Srdce Sahary

Rok vydání v ČR: 2014

Formát: 370 stran, vázaná

Nakladatelství: Alpress


Denis Scott se společně s přítelkyní Alyson vydá proti vlastní vůli na zběsilou honičku za mocným artefaktem, ukrytým tajemným národem Garamantů v hlubinách Sahary. V cestě jim nestojí jenom žoldnéři, sloužící mocné a všehoschopné organizaci, ale i nehostinná poušť, písečné bouře, solná jezera a... cosi krvelačného a děsivého, co přežilo pod jejími písky. 

Knihy Srdce Sahary jsem si všimla v jednom z videí od Rodaw, kde o ní hezky mluvila. Když jsem ji pak uviděla v knihovně mezi novinkami, sáhla jsem po ní, protože dobrodružné knihy mám ráda. Tuto knihu napsal český spisovatel Aleš Pitzmos píšící pod pseudonymem Alec Palmer. Když jsem viděla obálku, vůbec by mě nenapadlo, že autor je Čech. A když jsem se začetla do příběhu, byla jsem udivená tím víc. 

Alec Palmer naprosto skvěle zvládl reálie týkající se prostředí, ve kterém se jeho napínavý příběh odehrává. Maroko, Alžírsko, Sahara - tyto severoafrické země jsou hlavními dějišti honby za starodávným artefaktem, za nímž se vydává Denis Scott společně se svou přítelkyní Alyson a známým Jamesonem. Bohužel ale nejsou jediní, kdo má zájem Srdce Sahary získat. Začíná tvrdý a nemilosrdný hon za mocným předmětem, o kterém nikdo skoro nic neví, ale všichni o něj usilují. 

Musím říct, že jsem se těšila na napínavý a dobrodružný příběh, což se mi sice splnilo, ale nečekala jsem, že autor bude tak krutý a nemilosrdný vůči svým postavám. Chvílemi jsem si připadala, jako bych se ocitla v akčním filmu, na můj vkus se v knize vyskytovalo až moc střílení, krve, zbraní, vrtulníků a bojové techniky. Taky jsem se chvílemi ztrácela v tom, kdo s kým zrovna drží a kdo stojí proti komu, protože se to pořád měnilo a střídalo. A když se do děje zamíchala ještě politika, byla jsem mimo úplně :D Celkově bych řekla, že kniha je spíše určená pro muže, i když i ženy si v ní najdou něco pro sebe - například vztah mezi hlavními hrdiny Denisem a Alyson, díky němu kniha zaváněla i kapkou romantiky. 

Alec Palmer vytvořil do detailů propracovaný a realistický příběh, na kterém si dal opravdu záležet. V doslovu vysvětluje, že většina skutečností uvedených v knize je založena na pravdě, a proto má můj velký obdiv. Je vidět, že si dal velkou práci se studiem pramenů a podkladů, aby napsal skutečně dobrou knihu. Co mi trochu vadilo, bylo, že se s ničím moc nemaloval, a na těch asi 360 stranách tekly potoky krve. Já na tohle moc nejsem, ale to je můj problém :) Jinak se mi knížka líbila, jen bych ubrala na násilí a krutostech. Naopak co se týkalo historických faktů, byla jsem nadšená. Dozvěděla jsem se i něco ze života na Sahaře nebo jak žijí Tuaregové, a to bylo moc zajímavé. I postavy byly dobře napsané, svým způsobem průhledné, ale na druhý pohled rozhodně ne tak černobílé a jednoduché. A konec knihy byl skvělý, i když pro mě šokující. Pořád jsem zírala na stránku, kde se "to" stalo a nemohla jsem uvěřit, že to Alec opravdu napsal. Ale jo, napsal. Musela jsem se s tím smířit. 

Až po přečtení knížky jsem si dohledala, že už v roce 2011 vyšla autorovi kniha Ztracené město, v níž byli hlavními hrdiny také Denis a Alyson, a určitě si chci tuto knížku přečíst. Vůbec nevadí, že děj se odehrává už před Srdcem Sahary, v knize sice najdeme pár narážek na minulou misi v Kolumbii, ale není to nic pro děj tak podstatného, že by bylo nutností první číst Ztracené město. Rodaw ve své recenzi říkala, že by Aleca Palmera srovnala se svým oblíbencem Jamesem Rollinsem, a já nemůžu než souhlasit. I když se děj odehrával na jiném místě, malinko mi Srdce Sahary připomnělo Rollinsovu Amazonii. 

Pokud máte rádi napínavé, dobrodružné a děsivé příběhy odehrávající se na exotických místech, bude Srdce Sahary to pravé pro vás. Jen malé varování pro ty, co mají trochu slabší žaludek jako já - je to vážně síla. 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za každý komentář, dělají mi obrovskou radost :)