středa 4. března 2015

Uprostřed lesů začíná boj o život...

Autorka: Ursula Poznanski

Název: Saeculum

Název originálu: Saeculum

Rok vydání originálu: 2011

Rok vydání v ČR: 2014

Formát: 480 stran, brožovaná

Nakladatelství: Fragment

Překlad: Vladana Hallová

Strávit pět dní v hlubokém lese a zkusit žít jako ve středověku vypadalo jako
výborný nápad. Bastian by si však tento zážitek v klidu odpustil. S účastí
na výpravě souhlasil jen kvůli své lásce Sandře. Parta dobrodruhů se vydává na cestu i přesto, že místo, kde chtějí tábořit, bylo kdysi prokleto. Staré povídačky o tom, že kdo do lesa vstoupí, nevrátí se už zpět, nikdo nebere vážně. Během první noci přijde prudká bouře a z tábora zmizí první člen výpravy. Zbydou jen podivné vzkazy vyryté do kůry stromu. Když se ho ostatní vydají hledat, začnou bloudit. Pak se ztratí další z nich…
Jak velkou udělali chybu, když nebrali varování vážně?
Nechá je les vůbec odejít?


Na začátku byl nápad. Parta nadšenců do středověku uspořádá larp odehrávající se v temném lese daleko od civilizace. Cílem tohoto larpu je žít a chovat se jako ve 14. století. Povoleny jsou tedy pouze předměty, které lidé znali už tehdy. Žádné mobily, žádné baterky, žádné vymoženosti dnešního světa neexistují, dokonce i oblečení a jídlo musí odpovídat tehdejší době. Bastian jede na takový larp poprvé, a to ještě pouze kvůli své potenciální dívce Sandře. V normálním životě šprt, student lékařské fakulty, s přísným otcem a jasnými plány do budoucna. Jeho odjezd na opuštěné tábořiště uprostřed lesů je jakousi formou vzdoru vůči povinnostem. 

Bastian se do své nové role, ranhojiče Tomena, kupodivu vpraví velice rychle. Zpočátku je ze všeho nadšený, náladu mu nemůže zkazit ani počasí, ani nedostatek civilizace, dokonce ani nepříjemní spoluhráči. Ať už Dora se svými neblahými proroctvími, že se stane něco strašného, povýšený Georg, ustrašený Ralf nebo ironická Iris. Ale s příchodem první bouřky se nálada v celém tábořišti rychle změní. Nejenže vše je promočené a studené, navíc účastníci najdou podivný vzkaz a jeden z nich chybí... 

Do Saecula jsem se pouštěla celá natěšená, protože anotace zněla velmi slibně. Často jsem četla přirovnání, že se Saeculum podobá Záhadě Blair Witch, ale mně to vůbec nevadilo. Vlastně jsem si toho ani nevšimla, protože děj mě strhl od první stránky. Celou téměř pětisetstránkovou knihu jsem zvládla přečíst za dva dny, protože byla prostě příliš napínavá na to, aby se dala odložit. 

Autorka hned od začátku navodila skvělou atmosféru - hluboký les, kolem ani živáčka, poblíž stará zřícenina s krvavou pověstí, hra na 14. století. A podle mě si se vším poradila na výbornou. Děj velice rychle ubíhal, byla jsem nervózní, napnutá a zvědavá, co se stane na další stránce. Ursula Poznanski má dar stupňovat napětí a vytvářet nervydrásající situace. Zpočátku jsem si říkala: "Jo, na takovýhle larp bych taky moc ráda jela.", ale postupem času jsem od této myšlenky rychle upustila. Celou událost totiž doprovázela pověst o mrtvém rytíři dychtícím po krvavé pomstě - a vypadalo to, že není vymyšlená... Vše, co "čarodějnice" Dora předpověděla, se téměř doslova vyplnilo. Účastníkům se děla jedna nepříjemná věc za druhou, a co bylo horší - postupně začali někteří z nich mizet... 

Postavy byly taky velmi dobře napsány, každá měla svůj charakter, kterého se držela po celý příběh. Hlavní postava Bastian mi byl hodně sympatický, dokázal se přizpůsobit, a i když měl strach, dokázal fungovat a racionálně přemýšlet. Čtenářům nebo spíše čtenářkám se dostane i romantické linky, což není ke škodě, protože to trochu odlehčuje napětí a není tomu věnován až tak velký prostor. 

Celý příběh se mi hodně líbil, připadala jsem si jako bych byla součástí příběhu. Malé zklamání přišlo až na konci, který mi bohužel připadal malinko překombinovaný. Nelze popřít, že ho měla Ursula Poznanski dokonale a detailně promyšlený, ale méně je někdy více.  Celou dobu jsem netrpělivě čekala na rozuzlení, ale toho by mě nenapadlo ani ve snu. Autorčinu originalitu chválím, ale klidně mohla malinko ubrat. Ale toto rozhodně nesnižuje kvalitu celého románu, který rozhodně stojí za přečtení. I když je určen pro mladší čtenáře, myslím, že dokáže zaujmout i ty starší - já jsem toho živým důkazem. 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za každý komentář, dělají mi obrovskou radost :)