sobota 2. ledna 2016

Recenze: Rudá královna

* Victoria Aveyard
* Rudá královna (Red Queen)
* 360 stran, hardback s přebalem
* 2015, CooBoo

Anotace:
Chudobou zasaženi Rudí žijí pod nadvládou Stříbrných - elitních bojovníků s nadpřirozenými schopnostmi. Pro sedmnáctiletou chudou dívku Mare Barrow se ale asi nikdy nezmění to, že patří mezi Rudé.
Mare pracuje v paláci Stříbných, v městě, které nenávidí. Rychle nicméně zjišťuje, že přesto, že jí v žilách koluje červená krev, ovládá smrtící sílu. Taková, která je pro Stříbrné hrozbou a která by mohla zničit jejich nadvládu.
Moc ale představuje nebezpečnou hru. Kdo v tomto světě rozděleném krví vyhraje?


Rudá královna mě zaujala hned, jak se objevila na pultech knihkupectví - jak svou obálkou, tak i anotací. Když jsem ji našla pod stromečkem, hned jsem se do ní pustila a za dva dny nebylo co řešit. 

Přestože v této knize nacházíme typické prvky young adult fantasy a stejně tak i prvky z jiných podobně zaměřených knih, nemůžu si stěžovat. Kniha je originální, i když místy se podobá Hunger Games, Selekci a trochu i Divergenci. Hlavní hrdinka je jiná než ostatní, což ji činí nebezpečnou pro vládnoucí kastu. Ovládá ničivou sílu, která může být jak její spásou, tak i zkázou. Pohybuje se v královském paláci v blízkosti dvou princů. Je zde i náznak milostného trojúhelníku. Poznáváte to? Já taky a přesto mi to vůbec nevadilo. Chápu, že v tomhle oboru je těžké vymyslet něco nového, otázkou je spíš, jak to poutavě zpracovat. A to se podle mě Victorii Aveyard povedlo na jedničku. 

Ve svém díle smíchala akci, napětí, magické síly, trochu romantiky, ale naštěstí ne přehnaně moc, a vyšel z toho zajímavý výsledek. Hlavní hrdinka Mare byla taky velmi sympatická, žádná ufňukaná slečinka, ale dívka, která má sice své pochybnosti, ale přesto si jde za tím, čemu věří. I charaktery ostatních postav dokázaly odlišit jednu od druhé. Korunní princ Cal, jeho mladší bratr Maven, král a královna, členové Rudého úsvitu, ti všichni byli jedineční a nezaměnitelní. 

Příběh měl myšlenku, hlavu i patu. Jediné, co mi malinko chybělo, bylo, že autorka pořádně nerozvedla schopnosti jednotlivých postav. Mluví se zde o magnetronech, nymfech, lamželezech atd., a z kontextu sice pochopíte, co jsou zač, ale nezaškodilo by rozepsat se o nich víc. 

Stručně a jasně řečeno - Rudá královna si mě získala. Příběh nebyl zbytečně rozvleklý, děj i popisy pocitů hlavní hrdinky a prostředí se pěkně střídaly a stránky ubíhaly jedna za druhou. Pochválit musím i skvělou obálku, která působí jednoduše a čistě, i přes děsivě rudou krev protékající přes královskou korunu. Už teď se těším na další díl, protože tato série má podle mě velký potenciál. Uvidíme, jak se s tím autorka popere. 

Obrázek: http://www.cooboo.cz/storage/images/800x600/4358.jpg
Anotace: http://www.databazeknih.cz/knihy/ruda-kralovna-ruda-kralovna-260316

6 komentářů:

  1. Před chvílí jsem taky zveřejnila recenzi na Rudou královnu a naprosto s tou tvou souhlasím. Prvky jiných dystopií tam jsou, ale v dnešní době se dá fakt strašně těžko vymyslet něco úplně nového, takže mi to nijak nevadilo. Knížka se mi líbila :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Už jsem ji četla a vidím, že máme hodně podobný názor :) To je pravda, dystopií je už moc, ale tahle z ní svým zpracováním určitě vyčnívá, taky se mi hodně líbila :)

      Vymazat
  2. :) knihu neznám, ale vypadá zajímavě :) Zvu tebe i tvé čtenáře na moji GIVEAWAY!

    http://my-ideallife.blogspot.cz/2016/01/novorocni-giveaway.html

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když budeš mít čas, určitě ji zkus :) Na giveaway mrknu, děkuji za pozvání :)

      Vymazat
  3. Moc pěkná recenze :) Od Rudé královny očekávám opravdu hodně a jsem na ni hrozně zvědavá :) Snad už se k ní brzy dostanu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) Já jsem taky očekávala hodně a rozhodně mě nezklamala. Jsem zvědavá na tvůj názor :)

      Vymazat

Děkuji za každý komentář, dělají mi obrovskou radost :)