úterý 15. září 2015

Recenze: Kroky v temnotě

* Michelle Paver
* Kroky v temnotě (Dark Matter)
* 240 stran, hardback s přebalem
* Knižní klub, 2012

Píše se rok 1937. Nad Londýnem zahaleným v mlze se sbírají mraky. Osmadvacetiletý Jack je chudý, osamělý a příliš zoufalý, než aby dokázal změnit svůj život. A tak když se mu naskytne šance stát se radistou na arktické expedici, skočí po ní. Na lodi vládne vzrušení a nedočkavost, když opouští Norsko: pět mužů a pět psů cestuje napříč Barentsovým mořem za svitu půlnočního slunce. Konečně doplují k zapadlému, neobydlenému zálivu, kde mají strávit celý příští rok. Gruhuken.
Jenže arktické léto je krátké. Když se noc vrací, aby se znovu chopila vlády nad zemí, Jack pociťuje zvláštní neklid. Jeho druhové jsou postupně, jeden po druhém, nuceni odejít. I on se musí rozhodnout. Zůstat, nebo jít. Brzy spatří poslední paprsky slunce a pak na celé měsíce pohltí tábor polární noc. Brzy dosáhne bodu, z nějž už není návratu - to když moře zamrzne a znemožní mu útěk. A Gruhuken není tak neobydlený. Jack není sám. Něco se potuluje temnotou.

Na knížku Kroky v temnotě jsem poprvé narazila ve videu od Rodaw, kde mě ihned zaujala. A když jsem ji pak objevila v Levných knihách za neuvěřitelnou cenu, nebylo nad čím uvažovat a putovala se mnou domů.

Tato útlá knížka s lákavou anotací se čte téměř sama. Díky napínavému příběhu a nízkému počtu stran ji určitě přelouskáte za den nebo dva jako já. Ačkoliv obálka slibuje hrůzostrašný příběh, čemuž také dostojí, čekala jsem přece jenom víc horor. Zde se jedná spíše o psychologický rozbor hlavní postavy Jacka. Osamělý, chudý a nešťastný mladý muž se stává radistou v expedici na Špicberky, kam se kromě něj vydává ještě několik dalších mužů a psů. Avšak shodou nešťastných okolností se na místo určení dostanou jen tři z nich: Jack, Algie a Gus. A také smečka huskyů, kteří jim mají dělat společnost. Autorka si výborně pohrála s charaktery jednotlivých postav, každý má své nezaměnitelné rysy, které si na něm oblíbíte nebo je naopak nesnášíte.

Hlavním vypravěčem je Jack, který příběh celé expedice čtenáři podává převážně formou svých deníkových záznamů. Velkou roli v této knize hraje atmosféra - všude kolem nekonečná pustá planina severu, ledové moře, začínající polární noc s nikdy nekončící tmou. Už to samo o sobě by stačilo k pořádné depresi, ale je zde ještě něco jiného - povídačky, které si mezi sebou šeptají námořníci, kteří Jacka a jeho přátele přivezli. Kdysi se tady stalo něco temného a strašlivého a toto místo na to ještě nezapomnělo...

Členové expedice se na opuštěném ostrově jakž takž zabydlí, když je potká další neštěstí - Gus musí bezodkladně do nemocnice a Algie ho doprovází. Jack zůstane na ostrově zdánlivě sám pouze se smečkou psů, které zpočátku nesnáší, ale postupem času se jeho vztah k nim zlepší. Jack se věnuje svým každodenním povinnostem - totiž sledování a zaznamenávání počasí. Bohužel velmi brzy ho začnou pronásledovat podivné noční můry a nejen ty... Jack slyší čvachtavé kroky a nejednou zahlédne také podivnou postavu s nahrbenými rameny... Pomalu začíná bláznit a nemůže se dočkat návratu Algieho a Guse. Ten je však zatím v nedohlednu. Vše spěje k hrozivému konci...

Kroky v temnotě považuji za velmi povedený psychologický horor. Tuto knihu jsem měla přečtenou velmi rychle, protože jsem byla hrozně zvědavá, jak to všechno dopadne. Jackovo vyprávění je napínavé, čtivé a velmi zneklidňující. Když na ostrově osaměl, téměř jsem se cítila stejně jako on, téměř jako bych taky vnímala, jaké to je být sám, obklopen pouze mrazem a nekonečnou tmou a pustinou. Knížce bych vytkla pouze závěr, který byl trochu uspěchaný a určitě by šel rozvinout. Na konci nás čeká ještě jedno překvapivé odhalení, které jsem asi od poloviny knihy tušila, takže jsem měla radost, že jsem se trefila. Pokud máte rádi hrůzostrašné příběhy, určitě si Kroky v temnotě přečtěte. A jestliže se rádi bojíte, je to ideální čtení na dlouhé zimní večery či noci o samotě :)

Zdroj obrázku: bux.cz

Zdroj anotace: databazeknih.cz