úterý 21. dubna 2015

Nadpřirozené setkání v New Yorku

Autorka: Helene Wecker

Název: Golema a džin v New Yorku

Originální název: The Golem and the Jinni

Rok vydání originálu: 2013

Rok vydání v ČR: 2014

Formát: 520 stran, vázaná

Nakladatelství: Beta - Pavel Dobrovský

Překlad: Vladimír Medek

V New Yorku roku 1899 se záhadným způsobem ocitnou dvě nadpřirozené bytosti. Šava je golema, stvořená z hlíny, která po smrti svého pána dorazí do Ameriky sama. Ahmad je džin, zrozený z ohně v syrské poušti. Před staletími ho beduínský kouzelník uvěznil v měděné láhvi a klempíř v dílně na Manhattanu ho z ní náhodně vypustí. V neznámém městě mezi přistěhovalci se golema i džin snaží přizpůsobit okolí a zatajit svou totožnost. Jsou totiž velmi odlišní a bojí se reakcí obyčejných lidí… Realistické vylíčení neopakovatelného tavicího kotle, ve kterém se z různých národností stávají Američané, v kombinaci s čirou fabulací bájných postav, vytváří vynalézavý a vzrušující příběh.

Už jste někde narazili na tento román s kouzelnou obálku, ale podivným názvem? Já před Vánoci v jednom katalogu s tipy na dárky. Nijak mě však neoslovil a neměla jsem v plánu ho číst. Jednou jsem ale byla v knihovně a objevila jsem jej mezi vrácenými. A protože jsem zrovna neměla nic lepšího na čtení, řekla jsem si, že to zkusím. A dobře jsem udělala. Byla by velká škoda Golemu a džina obejít obloukem, jako jsem to málem udělala já. Tato knížka obsahuje vše, co mám ráda - hodně nadpřirozena, spoustu napětí, nádech romantiky, kapku historie a hlavně nesmírně poutavý a čtivý příběh dvou fantastických postav, který se odehraje na tom nejméně pravděpodobném místě, kde by se mohly kdy setkat - v New Yorku na počátku 20. století. 

Šava je golema, kterou stvořil starý Jehuda Schaalman pro svého klienta Rottfelda. Ten není schopen najít si normální ženu, proto se rozhodne nechat si vyrobit hliněnou. Má v plánu s ní odjet za oceán do Nového Světa a začít nový život. Bohužel však během plavby zemře a Šava se ocitá v naprosto neznámém a děsivém prostředí. Její pán, jemuž měla být bezvýhradně oddaná, najednou není, a ona neví, co si počít. Naštěstí narazí na moudrého rabiho, který pozná, co je zač, dá jí domov a vštěpí jí základy chování v moderním světě. Otázkou je, jestli se Šava naučí v tomto životě orientovat, jelikož vše jde proti její přirozenosti, kterou je podřízenost a prostý život dle židovských zásad. 

Džin se v New Yorku ocitne, ani není jak. Během opravy staré měděné nádoby na olej ho nechtěně vyvolá kovotepec Arbíli. Ani jeden není z přítomnosti toho druhého příliš nadšený, a džin, jehož Arbíli pojmenuje Ahmad, navíc musí stejně jako Šava bojovat s výdobytky moderní civilizace a naučit se chápat moderní společnost. Byl zrozen kdysi dávno v poušti a rozhodně není připraven na život v obrovském velkoměstě...

Životy golemy a džina se nečekaným způsobem propojí a rozehrává se úžasný a neuvěřitelný příběh. Je to příběh plný štěstí i zoufalství a hledání sebe sama i svého místa pod sluncem. Autorka dokonale dokázala vdechnout svým postavám - ať už těm hlavním nebo vedlejším - život. Všichni působí tak živě a skutečně, že byste je klidně mohli potkat venku na ulici. 

Do Golemy a džina v New Yorku jsem se začetla od první strany, a i přes pomalejší rozjezd jsem knihu nedokázala odložit. Každá věta je zde na svém místě a dokonale zapadá do celku. Už dlouho jsem nečetla tak neotřelý a nápaditý fantasy příběh. Po všech těch vlkodlacích, upírech, andělech a vílách přišla Helene Wecker s něčím naprosto novým a originálním. Vůbec bych se nebránila pokračování osudů Šavy a Ahmada, ale i tak už jsem úplně spokojená a nadšená s tím, co mi autorka nabídla. Rozhodně tuto knížku doporučuji všem, kteří váhají, zda si ji přečíst nebo ne. Čtěte. Přišli byste o skvělý čtenářský zážitek. Nezáleží na tom,  zda jste žena či muž, nebo na věku, každý si zde najde to své. 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za každý komentář, dělají mi obrovskou radost :)